VW, Audi, Seat, Skoda - Mild Hybride 48V Accu Reparatie Service

Experts VW, Audi, Seat, Skoda - Mild Hybride 48V Accu ReparatieServices

De 48V accu in moderne voertuigen zoals de VW Golf 8 is een essentieel onderdeel van het mild-hybride systeem, wat helpt bij brandstofbesparing en een verbeterde rijervaring biedt. Echter, zoals bij elk complex systeem, kunnen er problemen optreden. In deze blog behandelen we de meest voorkomende storingen, foutcodes, reparatieprocessen, en geven we inzicht in de kosten voor reparatie. Dit kan handig zijn voor garagebedrijven die te maken krijgen met voertuigen uitgerust met een 48V accu.

Wat doet de 48V accu?

De 48V accu in de VW Golf 8 is gekoppeld aan het mild-hybride systeem (MHEV). Het ondersteunt de verbrandingsmotor door onder andere elektrische energie te leveren bij acceleratie en het mogelijk maken van "coasting" (uitrollen zonder motorbelasting). Dit verlaagt het brandstofverbruik en de uitstoot. Problemen met deze accu kunnen echter leiden tot verlies van deze functies, en zelfs tot meer ernstige storingen.

Veelvoorkomende Storingen

Er zijn een aantal problemen die vaak voorkomen bij de 48V accu:

1. Accu laadt niet op

De accu laadt niet correct op tijdens het rijden. Dit probleem kan worden veroorzaakt door een defecte spanningsregelaar, kabels, of de accu zelf.

2. Accu verliest capaciteit

Na verloop van tijd kan de capaciteit van de accu verminderen. Dit kan resulteren in een verminderd vermogen van het mild-hybride systeem en een verhoogd brandstofverbruik.

3. Problemen met de riemaangedreven starter-generator

De riemaangedreven starter-generator is verantwoordelijk voor het omzetten van energie tussen de motor en de 48V accu. Defecten in deze component kunnen leiden tot het niet goed functioneren van de mild-hybride functies.

Foutcodes en Diagnostiek

Wanneer er problemen optreden met de 48V accu, kunnen specifieke foutcodes helpen bij het diagnosticeren van het probleem. Enkele veelvoorkomende foutcodes voor de VW Golf 8 zijn:

- P0A80 : Fout in de hybride/EV accu

- P1A14 : Fout in de 48V batterijcel

- P0CA1 : Spanningsverschil in de 48V batterij

- P1A0F : Accumodule temperatuur te hoog of te laag

Het gebruik van een OBD2-scanner kan helpen deze foutcodes te lezen en een gerichte diagnose te stellen.

Onderdeel Nummers

Bij vervanging van onderdelen in de 48V accu en het hybride systeem, zijn onderstaande OEM-onderdeelnummers relevant voor de VW Golf 8:

- Onderdeelnummer Accu 48V: 5Q0915105J

- Riemaangedreven starter-generator: 04L903023Q

- Spanningsregelaar: 04L903023P

Bij de volgende merken/modellen vind je deze accu, 5Q0915105J

1. Volkswagen

  • Volkswagen Golf 8 (Mild-hybride modellen)
  • Volkswagen Passat (Mild-hybride uitvoeringen)
  • Volkswagen Tiguan (MHEV-modellen)

2. Audi

  • Audi A3 (MHEV-uitvoeringen)
  • Audi A4 (MHEV-modellen)
  • Audi A6 (Mild-hybride modellen)
  • Audi Q5 (Mild-hybride uitvoeringen)
  • Audi Q7 (Mild-hybride uitvoeringen)
  • Audi A7 (MHEV-modellen)

3. Seat

  • Seat Leon (MHEV-uitvoeringen)
  • Seat Tarraco (MHEV-modellen)

4. Škoda

  • Škoda Octavia (MHEV-uitvoeringen)
  • Škoda Superb (MHEV-modellen)
  • Škoda Kodiaq (Mild-hybride uitvoeringen)
  • Škoda Karoq (MHEV-modellen)

Reparatie en Kosten

De kosten voor het repareren van een 48V systeem in een VW Golf 8 kunnen variëren afhankelijk van de ernst van het probleem. Hieronder geven we een overzicht van veelvoorkomende reparaties:

1Accu reparatie: De 48V accu zelf kost tussen de €600 en €1.200, exclusief arbeidskosten. De vervanging neemt doorgaans 2-3 uur in beslag, wat afhankelijk van het tarief van het garagebedrijf kan oplopen tot €250 aan arbeidskosten.

Voorkomen is beter dan genezen

Regelmatig onderhoud van het 48V systeem, inclusief het controleren van de staat van de accu en kabelverbindingen, kan helpen om problemen te voorkomen. Adviseer klanten om bij tekenen van verminderde prestaties het systeem zo snel mogelijk te laten controleren.

Conclusie

Voor garagebedrijven is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de mogelijke problemen met de 48V accu in de VW Golf 8. De juiste diagnostische tools, gecombineerd met kennis van foutcodes en veelvoorkomende storingen, kunnen tijd en kosten besparen. Door preventief onderhoud en snelle reparaties kunnen klanten tevreden worden gehouden en kunnen ernstigere, kostbare reparaties worden vermeden.

Terug naar blog